Over de campagne

Via deze website geven wij u zoveel mogelijk informatie over bestrijding volgens het boekje. Heeft u de gewenste informatie niet kunnen vinden, dan kunt u hier een reeks veelgestelde vragen bekijken. 

Wat is de campagne ‘Bestrijding volgens het boekje’?

Deze campagne richt zich op de gebruikers van bestrijdingsmiddelen en op de winkelmedewerkers die deze producten verkopen. De campagne ‘Bestrijding volgens het boekje’ bestaat uit een handzaam boekje van 16 pagina’s waarin 10 tips staan voor een verantwoord gebruik van bestrijdingsmiddelen. Dit boekje is beschikbaar voor de retailers die deze producten verkopen. Op de winkelvloer kunnen de boekjes aan de consument mee worden gegeven. Daarnaast zullen retailers en fabrikanten de campagne via de eigen website en via folders onder de aandacht brengen bij de consument en is er een opleidingsmodule voor medewerkers van tuincentra.

Welke producten/merken komen in het boekje aan bod?

In het boekje worden geen merken of producten genoemd. Het is dus inzetbaar als ondersteuning voor ieder merk bestrijdingsmiddelen of voor ieder product wat een bestrijdingsmiddel is.

Is het boekje alleen gericht op de tuin?

Nee. De tips die gegeven worden zijn van toepassing op alle bestrijdingsmiddelen. Het maakt daarbij niet uit of dat middelen zijn voor gebruik in de tuin of voor bijvoorbeeld gebruik in huis.

Wat is de aanleiding om met deze campagne te starten?

Bestrijdingsmiddelen zijn volledig onderzocht op werking en veiligheid voor mens, dier en milieu. Alleen als een middel geen onaanvaardbare risico’s heeft wordt het toegelaten tot de markt. Daarbij wordt uitgegaan van een juist gebruik. Publicatie van een onderzoek in de EU* gaf aan dat 80% van de consumenten altijd tot bijna altijd een etiket leest en dat daarvan 85% handelt naar de voorschriften. Hieruit blijkt dat er nog ruimte is voor verbetering. Deze verbetering willen we met de campagne in gang zetten.

Wat is het doel van deze campagne?

Het doel van de campagne is het verhogen van de naleving van de voorschriften bij het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

Wie is de initiatiefnemer van deze campagne?

Het initiatief van de campagne ligt bij Tuinbranche Nederland, de branchevereniging  van tuincentra en betrokken producenten en importeurs. Tuinbranche Nederland heeft een sterke focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen en is branchepartner van MVO Nederland.

Loopt de campagne alleen in seizoen 2013?

Nee. Het is een belangrijk thema en dit zal continue onder de aandacht worden gebracht van de consument. Een periode van meerdere jaren is daarbij eerder vanzelfsprekend dan een actie van slechts één seizoen.

Hoe kom ik aan informatiematerialen die bij de campagne horen?

De materialen zijn gratis aan te vragen bij de deelnemende leveranciers en bij Tuinbranche Nederland.

Wat is de functie van het winkelpersoneel?

Het is belangrijk dat de consument met het juiste middel aan de slag gaat. In de advisering speelt het winkelpersoneel dus een belangrijke rol. Het gaat dan niet alleen om productkennis maar ook om kennis over de basisprincipes van een juist gebruik.
Er zijn op 25 februari 2013 en op 4 maart 2013 cursusdagen gepland om winkelpersoneel uitleg te geven over de campagne en te scholen in het helpen en voorlichten van de consument. Het opnemen van de stof in een intern (e-learning) traject behoort ook tot de mogelijkheden.